SLIMME LEZERS KIEZEN VOOR DE ONAFHANKELIJKE BOEKHANDEL EN ZE HEBBEN DAAR GOEDE REDENEN VOOR

15/11/2018 - De Groene Waterman : Wat is de prijs die we voor sierlijkheid betalen?

Een debat met Evelyne Coussens, Ilse Ghekiere en Bauke Lievens *-*-*

In de podiumkunsten hebben “schoonheid” en “sierlijkheid” tegelijk een eerbiedwaardige stamboom én een kwalijke reputatie.

Het lijken begrippen uit een lang vervlogen tijd. Die van het romantische ballet en het ideaalbeeld van de danser als een volmaakte marionet.

Is er nog sprake van artistieke vrijheid bij zo’n podiumkunstenaar? 

Wanneer het vandaag in de podiumkunsten over vrijheid gaat, dan is het ten minste de moeite om te vragen: wiens vrijheid? De kunstenaar kan vrij zijn, terwijl hij tegelijk zijn medewerkers alle vrijheid ontzegt. Denk aan de kadaverdiscipline die in het klassieke ballet heerst. Natuurlijk is het de danser zelf die danst, maar het is de choreograaf die zijn bewegingen dicteert. Hetzelfde geldt voor de acrobatische lichamen van het circus. Alleen jarenlange, harde training plooit het lichaam in zo’n vorm.

Wat is de prijs die voor sierlijkheid wordt betaald? Heel recent legde de open brief van twintig podiumkunstenaars over machtsmisbruik binnen het gezelschap van Jan Fabre de vinger op de wond. Dit debat wil de vraag stellen of schoonheid en sierlijkheid in dans, circus en theater bij noodzaak verbonden zijn met het verdwijnen van de vrijheid van de performer.

Het debat vindt plaats naar aanleiding van de verschijning van het boek “Wat de danser van de beer had geleerd. Kleine filosofie van de dans” (Evelyne Coussens en Thomas Crombez, uitgeverij Letterwerk, oktober 2018).

http://www.letterwerk.be/publ/watdedanser.html

Afspraak : Donderdag 15 november 2018 van 19:30 - 22:30 bij De Groene Waterman, Wolstraat 7, Antwerpen, 03/232.93.94

Oudere berichten

Meer berichten